حملات هوایی، بهترین وسیله شکار رهبران القاعده و طالبان در پاکستان
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

چندماهی بود که حملات هواپیما های بدون سر نشین امریکا برپایگاههای طالبان و القاعده در خاک پاکستان کاهش یافته بود.

این که چرا این حملات در ماههای گذشته کاهش یافته بود، دلیل روشنی وجود ندارد جز این که بگوییم دولت پاکستان در پی مخالفت های دوام دار خود با این عملیات سبب کاهش این عملیات شده باشد.

به هرحال هیچ تردید وجود ندارد که حملات هوایی هواپیما های بدون سرنشین امریکا بالای پایگاههای تروریست ها در خاک پاکستان بهترین روش مبارزه با تروریسم به شمار می رود طوری در9 سال گذشته ثابت کرده است که تنها عملیاتی که 80 درصد موفقیت را به دنبال داشته و ضربه های مهلک و کشنده بر پیکره تروریسم وارد کرده است، همین نوع از عملیات بوده است.

یکی از دلایلی که گروه طالبان دوباره قد راست کرد و توانست سراسر مناطق جنوبی کشور را به تسخیر خود در آورد و امروز قدرت گیری طالبان به یکی از چالش های بین المللی تبدیل گردیده است، این است که اگر امریکا بعد از شکست دادن طالبان در افغانستان و فرار رهبران طالبان، حزب اسلامی و القاعده از تورا بورا، بلافاصله حملات هوایی خود را در داخل خاک پاکستان علیه پایگاههای تروریست ها آغاز می کرد شاید هرگز طالبان و القاعده تا این حد قدرتمند نمی گردید که امروز به یک معضل بین المللی تبدیل گردد. همکاری ظاهری دولت جنرال مشرف با نیروهای های ائتلاف به رهبری امریکا، سبب گردید که هم امریکا و هم دیگر کشورهای اروپایی فریب مشرف را بخورند و هرگز این ضرورت را مورد توجه قرار ندهند که در قدم اول برای نابودی طالبان و القاعده باید پایگاههای این تروریست ها در داخل خاک پاکستان هدف قرار داده شود.

  به هرحال به نظر می رسد که امریکا و دیگر اعضای ناتو همزمان با شروع عملیات قندهار حملات هوایی خود را در داخل خاک پاکستان علیه پایگاههای طالبان و القاعده شدت بخشیده است و در این حملات امریکا زودتر از عملیات قندهار به نتیجه رسیده است، زیرا در حملات هوایی که یک روز پیش در ایالت پختونخواه  انجام گرفت یکی از رهبران مهم القاعده کشته شد. یک فرمانده مشهور القاعده، در نتیجه عملیات یک هواپیمای بی سرنشین امریکایی در منطقه وزیرستان شمالی کشته شده است. یک منبع استخباراتی در وزیرستان شمالی به رسانه ها گفته است شیخ فاتح، رهبری گروه القاعده را در افغانستان و پاکستان به عهده داشت، شیخ فاتح همراه با چند تن محافظین خود در منطقه دته خیل وزیرستان شمالی سوار بر موتر بود که مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت.  گفته می شود شیخ فاتح شهروند یمنی و از مسوئلان بلندپایه گروه القاعده بوده و چهارماه پیش جانشین ابویزید که وی نیز در یک حمله هواپیمای بی سرنشین امریکایی کشته شد، تعیین گردیده بود.

باب وودوارد از خبرنگاران معروف آمریكایی در كتاب خود تحت عنوان "جنگهای اوباما" فاش كرده است که امریکا تصمیم دارد در صورت وقوع حمله تروریستی دیگر دذر امریکا كه منشا آن در پاكستان است، آمریكا برنامه ای مخفی را برای بمباران بیش از 150 كمپ تروریستی در این كشور دارد. هرچند ایبن طرح تاکنون در هیچ گزارشی نیامده است و برای اولین بار باب وودوارد آت را افشا کرده است، اما سئوال اساسی این است چرا امریکا چنین طرحی موکول به حمله تروریستی مجدد در امریکا کرده است، اگر امریکا و ناتو در یافته است که تروریسم  القاعده و طالبان از منطقه ریشه کن نمی شود مگر در سایه بمباران هوایی مداوم و شدید، باید این کار را زودتر انجام دهند تا جهان از بخران تروریسم نجات یابند، زیرا تاخیر در این عملیات سبب کشته شدن افراد زیاد ملکی در حملات کور طالبان و نیز نیروهای ناتو در افغانستان می گردد.

هرچند پاکستان در آغاز باجدیت زیادی در برابر حملات هوایی امریکا به داخل پاکستان مخالفت کرد. اما به مروز زمان برای جلوگیری از حساسیت ها رسانه ها نوعی بایکوت خبری در قبال این حملات اتخاذ کرد و تلاش کر، این نوع از حملات و مخالفت پاکستانی های طرف دار طالبان را بزرگ نکنند. همین موضوع به مرور زمان این ذهنیت را به وجود آورد که پاکستانی ها به ناچار به استراتژی جدید امریکا تن داده اند. اما این نوع همکاری یا موافقت هیچ گاه به صورت رسمی از سوی هیچ مقامی منتشر نگردید،

هرچند مقامات رسمی پاکستانی گه گاهی در مورد حمله هوایی امریکا در خاک خود مخالفت می کنند، اما گفته می شود که با توجه به رشد روز افزون فعالیت های تروریستی و افراطی گری در داخل خاک پاکستان، مقامات این کشور برای تضعیف چریانهای تروریستی هم که شده به صورت غیر مستقیم به این حملات راضی باشند. هرچند ممکن است جریانهای در داخل پاکستان حضور دارند که با حملات هوایی امریکا در داخل خاک پاکستان مخالفت می کنند و این جریانها کسانی هستند که در 9 سال گذشته به طور مخفیانه از گروه طالبان و القاعده حمایت کرده اند. نمونه بارز این جریان ها جنرال حمید گل است که در دهه هفتاد رئیس آی اس آی بود و در واقع پدر طالبان به شمار می رود و این گروه با حمایت های او قدرت را در افغانستان در دست گرفت، اکنون او هنوزهم از جریان طالبان حمایت می کند و بارها مخالفت خود را با حملات هوایی امریکا در داخل پاکستان، اعلام کرده است.

اکنون به نظر می رسد مقامات پاکستانی ترجیح می دهد که بجای مخالفتهای علنی با این گونه حملات که پشتوانه بین المللی را نیز به همراه دارد، از امریکا و جامعه جهانی امتیاز بگیرد و در قبال آن کمک های مالی در یافت نماید.

به هرحال حملات دوام دار هوایی امریکا بالای پایگاههای تروریست ها در ایالت پختونخواه بخصوص مناطق قبایلی ازاد، می تواند تاثیر زیادی درتضعیف روحیه گروههای افراطی در پاکستان بگذارد و ادامه حملات سبب نا امن شدن لانه های امن تروریست ها دراین کشور می گردد.

یکی از تجربیاتی که امریکا در طول 9 سال نبرد در افغانستان کسب کرده این است که هدف قرار دادن فرماندهان و رهبران طالبان به مراتب موثرتر از حملات منظم نظامی است و به همین دلیل حملات هوایی به راحتی این دستآورد را برای امریکا به ارمغان می آورد. تاکنون طی حملات هوایی امریکا در مناطق مختلف وزیرستان، دهها تن از اعضای بلند رتبه القاعده و طالبان کشته شده اند و ساختار تشکیلاتی این گروهها را دچار تزلزل کرده است و حتی رهبر طالبان پاکستانی بیت الله محسود شکار حملات هوایی امریکا گردید و انتقام خون بینظیر بوتو توسط هواپیماهای بدون سرنشین امریکا گرفته شد.

تاکنون دهها تن از اعضای بلند پایه القاعده در این عملیاتها کشته شده اند و نیز چند سال است آرامش و قرار را از رهبران گروههای تروریستی در داخل خاک پاکستان گرفته است و آنان حتی یک شبانه روز را نمی توانند در یک مکان بمانند و دایم در حال تغییر مکان هستند و همین ضرورت تغییر مکان نیز به راحتی سبب شناسایی آنان می گردد.

همانطوری که بسیاری از کارشناسان نظامی نیز به این باورند که تا زمانی که پایگاههای تروریست ها و افراط گرایان در داخل خاک پاکستان تضعیف نگردد و امنیت و آسایش از انان داخل خاک پاکستان گرفته نشود، گروه طالبان در افغانستان تضعیف نخواهد شد و براین اساس باید این حملات ادامه پیدا کند تا عقبه طالبان مورد تهدید قرار گیرد و در سایه تضعیف امنیت طالبان در داخل پاکستان و نابودی پایگاههای آنان در پاکستان، در داخل افغانستان نیز تضعیف گردد.


October 6th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات